Cairns - Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Nicollerik - WaarBenJij.nu Cairns - Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Nicollerik - WaarBenJij.nu

Cairns - Great Barrier Reef

22 November 2015 | Australië, Cairns

Hmmm.. menig kreeft zou jaloers zijn op mijn rug. Sjongejonge, hoe heeft dat weer kunnen gebeuren. Maar ach, wat maakt het uit. We zijn vandaag wezen snorkelen in het Great Barrier Reef!! Nooit heb ik iets met de 'bucketlist' gehad, misschien ook omdat ik niet goed wist wat ik er allemaal op wilde hebben. Maar vanmiddag, daar snorkelend en dobberend in het water, kwam ik erachter dat dit er zeker weet op zou staan!

Eergisteren kwamen we aan in Cairns. Van te voren hebben we in Alice Springs in de koele lobby wat research gedaan over snorkelen in het great barrier reef. Om moedeloos van te worden! 3000 verschillende aanbieders. Daarbij komt ook nog, dat Erik en ik echt geen helden zijn op de boot, en wat blijkt? Bij het great barrier reef kom je alleen maar na een bootrit van 1.5 tot 2.5 uur (enkel!). Tripadvisor hielp ook niet echt, want alle grote aanbieders zijn allemaal even goed. Dan de beslissing nog maar even uitstellen.

Aangekomen in Cairns hebben we weer een heerlijk hotel. Het ligt aan de 'esplanade' wat betekent dat het aan de kade ligt = dus prima ligging. In het straatje van ons hotel is het net de Duitse kerstmarkt, maar dan anders. Daar waar ze je bij de kerstmarkt om de oren slaan met bratwursten en reibekuchen, zijn het hier de ijssalons en de toeristeninformatiestandjes (leuk galgjewoord). Maaaaar.. jasicher! Hier auch eine BierStube. Komplett mit Deutsche Biere und Bratwurste mit Sauerkraut (und gay ober). De 1 liter pullen gaan er bij de mannen in record tijd in voordat we de tent uit worden gezet vanwege sluitingstijd.
Gisteren hebben Erik en ik genoten van een relaxdagje aan het zwembad en aan de kade op een terrasje met een flesje wijn of 2?. 's Morgens hadden we geinformeerd naar mogelijkheden voor ons snorkelavontuur en na heel wat wikken en wegen kwamen we uit bij Frankland Island Tours. Dit omdat je hiermee maar kort met de boot hoefde en toch (eenmaal aangekomen) vanaf een strandje kon snorkelen enzo. Bootziekte proof dus!

We werden vanochtend om kwart over 7 opgehaald en het half uurtje in het busje naar de rivier liet ons al zien hoe bijzonder de ligging van Cairns eigenlijk is. Links en rechts hoge bergen met jungle en regenwoud, recht vooruit de grote oceaan waar het great barrier reef de mooiste schatten van de onderwaterwereld bewaart. Het busje laat ons uit aan de zijkant van een rivier waar krokodillen zitten. Een catamaran en captain Ortega en zijn crew wachten ons daar op, samen met nog een busje Japanners. De groep van zo'n 30 man is klein vergeleken met de megaboten (100+) die via andere aanbieders en routes het great barrier reef bevaren. Super meevaller is ook dat Japanners en Chinezen kennelijk heel slechte zwemmers zijn, dus wij hadden zo goed als prive aandacht van de snorkelcrew.

Een uurtje in de boot krijgen we de veiligheidsinstructies en kunnen we de weerszijden van de rivier met hoge groene bomen en lange mangroves bewonderen voordat we de oceaan op gaan. De oceaan is duidelijk wat ruwer en de catamaran moet harder werken met alle gehobbel van dien. Het eilandje is al in zicht voordat we echt misselijk worden. Het is een onbewoond eiland en bestempeld als nationaal park en maritiem beschermd. De gehele great barrier reef is dit overigens. We mogen dus niets achter later en ook niets mee terug nemen.

Het eilandje heeft een omtrek van zo'n 1,5 km en expeditieleden van Robinson zouden er wel raad mee weten. Vóór de lunch (meegebracht in koelboxen) gaan we de eerste ronde snorkelen. We zien prachtige koralen dat nog mooier wordt als ook de zon gaat schijnen en onder water lijkt terug te kaatsen in 24 verschillende kleuren. Visjes groot en klein en zelfs een paar kleine Nemo's. Ook een kleine haai die zicht verstopt op de bodem. Gelukkig is ie banger voor ons dan wij voor hem. Je weet maar nooit hier in Australie.

Op de semi submarine (boot waarin je onder de zee spiegel zit met glazen ramen/bodem) gaan we niet meer vanwege de bootziekte. Jammer genoeg hebben we hierdoor wel een schildpad gemist. We krijgen de kans om hem met eigen ogen te gaan bekijken in de 'advanced' snorkelgroep. Dit is die priveles, want we zijn maar met z'n 4-en (Guido, Erik, ik en 1 Japanse) als ze ons meenemen wat verder de oceaan op met een klein bootje, en we er op hun teken in duikelen. Hier is het koraal nog groter, nog mooier en nog indrukwekkender. Nooit geweten dat er in die enorme laag water, zo'n mooie en aparte wereld bestaat. De vissen gaan hun gang en ik blijf het bijzonder vinden om ze te observeren in hun eigen omgeving en soms een stukje mee te zwemmen in een schooltje. Het leken pas 5 minuten toen ze ons na ruim 40 minuten vroegen om weer aan land te komen.

Helemaal onder de indruk en zo rood als de garnalen die we 's middags bij de lunch kregen, gaan we weer op het bootje. Jammer dat we geen schildpad hebben gespot, maar Ortega wijst ons wel nog even op een duikelend koppeltje dolfijnen! De krokodillen hebben we niet meer gespot, die zouden alleen komen als we ze voeren. We hebben nog overwogen om ze (een) chinees te geven, maar we wilden geen problemen. In het busje terug naar het hotel voelde ik me net als vroeger na een druk dagje zwembad. Half dommelend en met het klotsen van het water nog in m'n oren. Heeeerlijk!

• 24 November 2015 - 13:50

Iris:

Lieve Nicolle, wat heb je alles super leuk geschreven, telkens een heel ienie mienie vakantiegevoelletje kreeg ik ervan. Xxx