Gezellig Banos - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Nicollerik - WaarBenJij.nu Gezellig Banos - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Nicollerik - WaarBenJij.nu

Gezellig Banos

29 September 2017 | Ecuador, Baños

Eenmaal aangekomen in Banos bij Casa Verde is direct duidelijk dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Dit ecologisch hotel staat in de berg met uitzicht op de rivier. Ons balkon kijkt uit op de groene hellingen aan de overkant van de rivier met hier en daar een huisje. En aan alles in 'huis' is te zien dat het met zorg is uitgezocht en gemaakt. Veel licht naar binnen, mooie houten vloeren en op de kamer een balkon met hangmat (en oja, een bed groter dan thuis) We voelen ons nu al thuis en zijn blij dat we hier 3 nachten blijven.

Tegen schemering (rond 6 uur) lopen we naar het centrum van Banos. Dat doen we voor het eerst en de laatste keer, want alleen al om op de grote weg te komen klimmen we stijl omhoog (3x de Marialaan zoals Erik het evalueert) Met hongerige buiken zoeken we tevergeefs het geprezen restaurant (casa hood). We lopen een ander restaurant in en eten op het balkon met uitzicht op het park en een straatartiest. Deze jongleur op eenwieler maakt gebruik van het stoplicht om zijn kunsten te vertonen aan de auto's. Iedere keer als het op rood springt voert ie een circus waardige act op en zodra het op groen springt maakt ie een buiging en loopt ie langs de auto's voor een bijdrage. Soms krijgt ie het, soms niet. Prima vermaak tijdens ons dinertje en drankjes en maken er een wedstrijdje van (hoe kan het ook anders) te raden welke auto's hem wel en welke hem niets zullen geven. De dollar die wij hem halverwege geven wordt met een mega smile en ' muchas gracias senorita' ontvangen.

De volgende ochtend wacht in de grote keuken van Casa Verde een heerlijk ontbijtje. Aan de 4 borden zien we dat we bijna de enige in het grote huis zijn, dat toch minimaal 10 kamers heeft.
Verse avocado elke dag blijft verrukkelijk en de 5 soorten granola en superfoods zijn een feestje in de yoghurt.

Omdat we vanmiddag gaan raften op advies van onze vriendelijke gastheer, lopen we vanochtend toch nog even naar de stad. Hebben we onze workout weer gehad. Banos is een stuk levendiger en het is leuk om er doorheen te lopen en de kerk, het plein en de jeugd die de school uit heeft te bekijken.

Het raften wordt gecanceld doordat het andere koppel heeft afgezegd, dus we wijzigen ons plan in een bezoek aan de befaamde spa met uitzicht over de stad. 20 dollar pp, maar dan heb je ook wat. De zwembaden (in de tuin van een mega duur hotel) geven uitzicht over de hele stad. Omdat Banos aan de voet (in het dal) van een vulkaan ligt, is dat een machtig mooi uitzicht. Wederom met maar een handje vol andere gasten is dit een geweldige ervaring. We zien hier en daar een valk die op dezelfde hoogte als wij een prooi uitzoekt ver naar beneden. Met een drankje wachten we tot het donker wordt en we het stadje gehuld in avond lichtjes kunnen zien. Bijna zie ik de rode coca cola trucje door de straten rijden, want het doet me denken aan het kerstdorpje van mama en Mark en Amela. Fantastisch!

Na drie uur weken in de badjes hebben we trek en laten we ons door de taxi bij Casa Hood afzetten. We waren er gisteren maar 5 meter vandaan..sufferds! Na het eten gaan we nog voor een drankje naar een bar. Het is zaterdagavond en de clubs maken zich op voor een stapavond. Het is nog rustig en wij met onze zwemspullen rugzak (en dito kapsel) kiezen er voor om met een flesje wijn terug te gaan naar onze mooie kamer. Bij de eerste drankenwinkel worden we afgezet door de sjagrijnige eigenaar die 15 dollar wil hebben voor 1 fles. Twee straten verderop krijgen we er 1 voor 8 dollar, dus we nemen er gelijk maar twee, pakken die winst :-)