Otavalo - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Nicollerik - WaarBenJij.nu Otavalo - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Nicollerik - WaarBenJij.nu

Otavalo

23 September 2017 | Ecuador, Otavalo

Otavalo staat bekend om haar markt. Op woensdag en zaterdag wordt het hele stafje 1 grote markt. Ons wordt geadviseerd om eerst de dierenmarkt te gaan bekijken, omdat die tot max 11 uur duurt. Tegen 10-en komen we aan en er kwamen al een aantal vrachtwagens met beestjes tegemoet. Ik weet nu al dat ik dit niet leuk ga vinden, maar goed, het hoort erbij. Koeien, varkens vastgebonden aan hekjes en elkaar. Kippen en eenden bij elkaar gepropt als sardientjes in een blikje. Hier en daar een kartonnen doos met puppy's. Kuikens, konijnen, cavia's. Allemaal nog geen vierkante diameter ruimte om te bewegen. Ik maak wat foto's en doe mijn best om te glimlachen, maar vind het vreselijk. Gauw weg hier.

We lopen richting het hoofdplein waar de rest van de markt zich bevindt, maar de weg er naar toe zijn ook alleen maar kraampjes met lokale handelswaar. We stoppen even om een Ecuadoriaans voetbalshirt te kopen voor Erik. Jammer dat alleen het lokale biermerk op de voorkant duidelijk maakt dat het van Ecuador is. Nouja, gezien de kwaliteit en prijs na pingelen (8 dollar) is het een grappig souveniertje.

Erik ziet z'n grootse nachtmerrie werkelijkheid worden met die honderden kraampjes en smalle gangetetjes waar ik natuurlijk graag doorheen slenter. Dus we stoppen voor een biertje (of 2) dfat maakt het slenteren wat makkelijker. We lunchen bij een kraampje waar een Ecuadoriaanse vis staat te bakken. Het is zeer populair onder de lokale mensen. Beetje Jaap de Volendammer op zaterdag in Egelze, maar dan op z'n Ecuadoriaans. Voor 2 dollar krijgen we een bord met een hele vis (kop/staart alles erop/ eraan) yuka aardappelen, gegrilde mais en sla. We krijgen een plekje aan tafel tussen de locals en hebben nog nooit zo'n lekker visje gegeten!

Na de lunch gaat Erik terug naar ons kamertje en ik slenter nog de rest van de markt af met het voornemen veel souveniertjes te kopen. Maar de keuze is te overweldigend en ik vertrouw m'n beoordelingsvermogen niet meer. Ik laat het bij een setje oorbellen en een alpacatrui, want dat past nog wel in de backpack.