Amazone: eerste kennismaking - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Nicollerik - WaarBenJij.nu Amazone: eerste kennismaking - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Nicollerik - WaarBenJij.nu

Amazone: eerste kennismaking

19 September 2017 | Ecuador, Cuyabeno

7:15
Nog even gauw en banaantje mee pikken van de fruitschaal in onze B&B want de taxi die ons naar het vliegveld brengt staat voor de deur.

8:15
Vliegveld Quito. Onze vlucht naar Lago Agrio heeft vertraging. Ik bel het nummer dat in het boekje staat en ze zullen onze gids waarschuwen.

11:30
Vanuit klein vliegtuigje laten we de besneeuwde bergtoppen langzaam achter ons.
12:30
We land in een zee van groene bomen.
13:30
Met een busje met 6 andere reizigers rijden we vanuit Lago Agrio naar het Cuyabeno reservaat. Er klinkt Spaanse muziek door de radio. De omgeving doet me denken aan de Lion King en ik zit bijna Hakuna Matata te neurien. Benieuwd wat ons te wachten staat de komende dagen.
15:30
We krijgen een home made lunch uit Tupperware, sprayen ons in met Deet50% en stappen in een motor kano richting onze Lodge.

De kano is hetzelfde als we in Maleisië in de jungle hadden. Met die ervaring in het achterhoofd wisten we dat we niet te veel moesten drinken van te voren, want plaspauzes bestaan niet in dit bootje.

De omgeving is prachtig. Op de Cuyabeno rivier door de jungle komen we ogen tekort. Het groen is indrukwekkend wild en divers, maar vredig en rustgevend tegelijk met het monotone geluid van de motor (niet heel milieuvriendelijk?) tegelijk.

Ruim 2 uur later komen we aan in Nicky Lodge. De rest van onze groep bestaat uit allesbeslissende backpackers. Verschillende nationaliteiten, begin 20 en ze delen met z'n 5en 1 cabin. Wij hebben ons eigen hutje met badkamer gelukkig. Het is wel allemaal open, dus we zijn blij met het ruime mosquito net boven ons bed.

Voor het eten gaan we nog even de jungle in. Op advies van Ebbie (onze gids) trekken we lange mouwen en broek aan en nog wat meer muggenspul. We moeten zaklamp mee nemen, niks aanraken en achter hem aanlopen.

Het is net zo spannend als op de Heikop in groep 5 de avond speurtocht lopen. De kriebels van spanning en zenuwen tegelijk.

Bij de eerste boom hebben we geluk, een enorme tarantula! Net zo harig als op tv. De rest van het tochtje vinden we vooral veel verschillende soorten spinnen (en webben), wandelende stokken, kevers, torren, kakkerlakken, sprinkhanen en kikkers. En allemaal net een firmaatje groter dan thuis.

Erik krijg er steeds meer de kriebels van en bedenkt zich hardop dat het misschien wel stoer is allemaal, maar dat ie dan maar geen stoere jongen is.

Na het eten, een wijntje en een gezellig onder onsje met 2 andere Nederlanders, gaan we vroeg onder ons mosquito net. Met de zaklamp in de aanslag dubbel checken we onder het kussen, de wc bril en all hoeken en.. ja hoor.. op het mosquito net zit er al 1. Een kakkerlak zo groot als een muffin.

Na top teamwork van een zwiep van mij met de borstel en een veeg met Eriks slipper staat deze ongenode gast buiten. Na alle hoekjes en gaatjes van het mosquito net te hebben gecheckt, gaan we slapen met de geluiden van de jungle achter ons.